Azərbaycan Milli Ensiklopediyası
VIII CİLD (ENOLLAR - FEDDİN Konstantin Aleksandroviç)
    FATALİZM

    FATALİZM (lat. fatalis – tale, alın yazısı) – hәr bir hadisәni vә insanın hәr bir hәrәkәtini azad seçimi vә tәsadüfiliyi istisna edәn taleyin qarşısıalınmaz reallaşması kimi nәzәrdәn keçirәn dünyagörüşü. F.-in üç әsas tipini ayırmaq olur. Mifoloji, sonralar isә mәişәt F.-i taleyi irrasional, qaranlıq qismәt kimi; teoloji F. – hәr şeyә qadir Allahın iradәsi kimi; rasionalist F.isә qapalı kazual sistem daxilindә sәbәb vә nәticәlәrin sәrt bağlılığı kimi izah edir. F.-in birinci tipi mәdәniyyәtin erkәn çağlarında geniş yayılmışdı; sonralar tәdricәn aradan çıxaraq astrologiya kimi “okkult” doktrinalarda ifadә olunmuş, irrasionalist hәyat fәlsәsindә (O.Şpenqler vә b.) yenidәn mәnalandırılmışdır. Teoloji F. islamda cәbrilәrin doktrinasında (8–9 әsrlәr), orta әsrlәrin bәzi xristian bidәtlәrindә (9 әsr Saksoniya ilahiyyatçısı Qotşalk), kalvinizm yansenizmdә xüsusilә ardıcıl ifadә olunmuşdur. G.Plifonda teoloji vә rasionalist F.-in birlәşmәsi müşahidә olunur. Sırf rasionalist F. Demokrit, B.Spinoza, T.Hobbs vә mexanistik determinizm nümayәndәlәri (mәs., tәbiәt qüvvәlәrinin hazırkı fәaliyyәtinә dair tam biliklәrdәn çıxış edәrәk gәlәcәyin bütün hadisәlәri haqqında әqli nәticәlәrә gәlmәyin qeyri-mәhdud mümkünlüyünü әks etdirәn P.S. Laplas tәlimi) üçün sәciyyәvidir. Rasionalist F.-in son variantı cinayәtkar davranışın әvvәlcәdәn insan taleyinә yazılmasını onun irsi-bioloji konstitusiyası ilә әlaqәlәndirәn tәsәvvürdür (Ç. Lombrozo).

Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, “Azərbaycan” xüsusi cildi (Azərbaycan dilində)
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2007
ISBN: 978-9952-441-01-7
Səhifələrin sayı: 881
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, I CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2009
ISBN: 978-9952-441-02-4
Səhifələrin sayı: 608
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, II CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2010
ISBN: 978-9952-441-05-5
Səhifələrin sayı: 604
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, III CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2011
ISBN: 978-9952-441-07-9
Səhifələrin sayı: 604
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, “Azərbaycan” xüsusi cildi (rus dilində)
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2012
ISBN: 978-9952-441-01-7
Səhifələrin sayı: 881
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, IV CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2013
ISBN: 978-9952-441-03-1
Səhifələrin sayı: 608
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, V CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2014
ISBN: 978-9952-441-10-9
Səhifələrin sayı: 592
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, VI CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili 2015
ISBN: 978-9952-441-11-6
Səhifələrin sayı: 608
ENOLLAR – FEDDİN Konstantin Aleksandroviç
    FATALİZM

    FATALİZM (lat. fatalis – tale, alın yazısı) – hәr bir hadisәni vә insanın hәr bir hәrәkәtini azad seçimi vә tәsadüfiliyi istisna edәn taleyin qarşısıalınmaz reallaşması kimi nәzәrdәn keçirәn dünyagörüşü. F.-in üç әsas tipini ayırmaq olur. Mifoloji, sonralar isә mәişәt F.-i taleyi irrasional, qaranlıq qismәt kimi; teoloji F. – hәr şeyә qadir Allahın iradәsi kimi; rasionalist F.isә qapalı kazual sistem daxilindә sәbәb vә nәticәlәrin sәrt bağlılığı kimi izah edir. F.-in birinci tipi mәdәniyyәtin erkәn çağlarında geniş yayılmışdı; sonralar tәdricәn aradan çıxaraq astrologiya kimi “okkult” doktrinalarda ifadә olunmuş, irrasionalist hәyat fәlsәsindә (O.Şpenqler vә b.) yenidәn mәnalandırılmışdır. Teoloji F. islamda cәbrilәrin doktrinasında (8–9 әsrlәr), orta әsrlәrin bәzi xristian bidәtlәrindә (9 әsr Saksoniya ilahiyyatçısı Qotşalk), kalvinizm yansenizmdә xüsusilә ardıcıl ifadә olunmuşdur. G.Plifonda teoloji vә rasionalist F.-in birlәşmәsi müşahidә olunur. Sırf rasionalist F. Demokrit, B.Spinoza, T.Hobbs vә mexanistik determinizm nümayәndәlәri (mәs., tәbiәt qüvvәlәrinin hazırkı fәaliyyәtinә dair tam biliklәrdәn çıxış edәrәk gәlәcәyin bütün hadisәlәri haqqında әqli nәticәlәrә gәlmәyin qeyri-mәhdud mümkünlüyünü әks etdirәn P.S. Laplas tәlimi) üçün sәciyyәvidir. Rasionalist F.-in son variantı cinayәtkar davranışın әvvәlcәdәn insan taleyinә yazılmasını onun irsi-bioloji konstitusiyası ilә әlaqәlәndirәn tәsәvvürdür (Ç. Lombrozo).

    FATALİZM

    FATALİZM (lat. fatalis – tale, alın yazısı) – hәr bir hadisәni vә insanın hәr bir hәrәkәtini azad seçimi vә tәsadüfiliyi istisna edәn taleyin qarşısıalınmaz reallaşması kimi nәzәrdәn keçirәn dünyagörüşü. F.-in üç әsas tipini ayırmaq olur. Mifoloji, sonralar isә mәişәt F.-i taleyi irrasional, qaranlıq qismәt kimi; teoloji F. – hәr şeyә qadir Allahın iradәsi kimi; rasionalist F.isә qapalı kazual sistem daxilindә sәbәb vә nәticәlәrin sәrt bağlılığı kimi izah edir. F.-in birinci tipi mәdәniyyәtin erkәn çağlarında geniş yayılmışdı; sonralar tәdricәn aradan çıxaraq astrologiya kimi “okkult” doktrinalarda ifadә olunmuş, irrasionalist hәyat fәlsәsindә (O.Şpenqler vә b.) yenidәn mәnalandırılmışdır. Teoloji F. islamda cәbrilәrin doktrinasında (8–9 әsrlәr), orta әsrlәrin bәzi xristian bidәtlәrindә (9 әsr Saksoniya ilahiyyatçısı Qotşalk), kalvinizm yansenizmdә xüsusilә ardıcıl ifadә olunmuşdur. G.Plifonda teoloji vә rasionalist F.-in birlәşmәsi müşahidә olunur. Sırf rasionalist F. Demokrit, B.Spinoza, T.Hobbs vә mexanistik determinizm nümayәndәlәri (mәs., tәbiәt qüvvәlәrinin hazırkı fәaliyyәtinә dair tam biliklәrdәn çıxış edәrәk gәlәcәyin bütün hadisәlәri haqqında әqli nәticәlәrә gәlmәyin qeyri-mәhdud mümkünlüyünü әks etdirәn P.S. Laplas tәlimi) üçün sәciyyәvidir. Rasionalist F.-in son variantı cinayәtkar davranışın әvvәlcәdәn insan taleyinә yazılmasını onun irsi-bioloji konstitusiyası ilә әlaqәlәndirәn tәsәvvürdür (Ç. Lombrozo).