Azərbaycan Milli Ensiklopediyası
IX CİLD (FEDİNQ - EMİN)
    FORMALLAŞDIRMA 

    FORMALLAŞDIRMA – hәr hansı tәfәkkür nәticәlәrinin (mühakimәlәrin, sübutların, tәsnifat prosedurlarının, informasiya axtarışının) formal sistem, yaxud hesablama şәklindә tәqdim edilmәsi. Müәyyәn abstraksiyalar, ideallaşdırmalar vә süni rәmzi dillәr әsasında hәyata keçirilәn F. ilk növbәdә riyaziyyatda, hәmçinin riyazi aparatın tәtbiqinin kifayәt qәdәr yüksәk nәticәyә gәtirib çıxardığı digәr elmlәrdә istifadә olunur. F. nәzәri elmlәrin әsası kimi formal mәntiqin rolunu güclәndirir, çünki formallaşdırılmış nәzәriyyәlәrdә bu vә ya digәr arqumentlәşdirmәnin hәr hansı halda qazanılmış düzgün tәfәkkür qabiliyyәti sayәsindә mәnimsәnilmiş mәntiqi qaydalara uyğun gәlmәsinә intuitiv әminliklә artıq kifayәtlәnmәk olmaz. Yalnız sadә mәntiqi struktura vә kiçik anlayışlar ehtiyatına malik elementar nәzәriyyәlәri (mәs., mәntiqdә ifadәlәrin hesablanması vә predikatların dar hesablanması, riyaziyyatda ele- mentar hәndәsә) tam formallaşdırmaq olur. Mürәkkәb nәzәriyyәlәr prinsipcә tam formallaşdırıla bilmәz (bax Metariyaziyyat).


    F. nәzәriyyәnin mәzmununu sistemlәşdirmәyә, dәqiqlәşdirmәyә vә metodoloji cәhәtdәn aydınlaşdırmağa, onun müxtәlif müddәaları arasındakı qarşılıqlı әlaqәnin xarakterini aşkarlamağa, hәlә hәll olunmamış problemlәri üzә çıxarmağa vә formulә etmәyә imkan verir. F. idrak üsulu kimi (o cümlәdәn dar “riyazi” mәnada F.) nisbi sәciyyә daşıyır: eyni nәzәriyyә F.-nın hәm vasitәsi, hәm dә predmeti ola bilәr. Belә ki, әnәnәvi “formal” mәntiq onda әks olunmuş insan tәfәkkürü qanunauyğunluqları mәc- musuna münasibәtdә F.-dır; özünün (aksiomatik) F.-larına münasibәtdә isә o, F. predmetinin mәzmun nәzәriyyәsi kimi çıxış edir.

Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, “Azərbaycan” xüsusi cildi (Azərbaycan dilində)
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2007
ISBN: 978-9952-441-01-7
Səhifələrin sayı: 881
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, I CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2009
ISBN: 978-9952-441-02-4
Səhifələrin sayı: 608
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, II CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2010
ISBN: 978-9952-441-05-5
Səhifələrin sayı: 604
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, III CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2011
ISBN: 978-9952-441-07-9
Səhifələrin sayı: 604
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, “Azərbaycan” xüsusi cildi (rus dilində)
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2012
ISBN: 978-9952-441-01-7
Səhifələrin sayı: 881
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, IV CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2013
ISBN: 978-9952-441-03-1
Səhifələrin sayı: 608
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, V CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili: 2014
ISBN: 978-9952-441-10-9
Səhifələrin sayı: 592
Sərlövhə: Azərbaycan Milli Ensiklopediyası, VI CİLD
Nəşriyyat: "Azərbaycan Milli Ensiklopediyası" Elmi Mərkəzi
Nəşr yeri: Bakı
Nəşr ili 2015
ISBN: 978-9952-441-11-6
Səhifələrin sayı: 608
FEDİNQ – EMİN
    FORMALLAŞDIRMA 

    FORMALLAŞDIRMA – hәr hansı tәfәkkür nәticәlәrinin (mühakimәlәrin, sübutların, tәsnifat prosedurlarının, informasiya axtarışının) formal sistem, yaxud hesablama şәklindә tәqdim edilmәsi. Müәyyәn abstraksiyalar, ideallaşdırmalar vә süni rәmzi dillәr әsasında hәyata keçirilәn F. ilk növbәdә riyaziyyatda, hәmçinin riyazi aparatın tәtbiqinin kifayәt qәdәr yüksәk nәticәyә gәtirib çıxardığı digәr elmlәrdә istifadә olunur. F. nәzәri elmlәrin әsası kimi formal mәntiqin rolunu güclәndirir, çünki formallaşdırılmış nәzәriyyәlәrdә bu vә ya digәr arqumentlәşdirmәnin hәr hansı halda qazanılmış düzgün tәfәkkür qabiliyyәti sayәsindә mәnimsәnilmiş mәntiqi qaydalara uyğun gәlmәsinә intuitiv әminliklә artıq kifayәtlәnmәk olmaz. Yalnız sadә mәntiqi struktura vә kiçik anlayışlar ehtiyatına malik elementar nәzәriyyәlәri (mәs., mәntiqdә ifadәlәrin hesablanması vә predikatların dar hesablanması, riyaziyyatda ele- mentar hәndәsә) tam formallaşdırmaq olur. Mürәkkәb nәzәriyyәlәr prinsipcә tam formallaşdırıla bilmәz (bax Metariyaziyyat).


    F. nәzәriyyәnin mәzmununu sistemlәşdirmәyә, dәqiqlәşdirmәyә vә metodoloji cәhәtdәn aydınlaşdırmağa, onun müxtәlif müddәaları arasındakı qarşılıqlı әlaqәnin xarakterini aşkarlamağa, hәlә hәll olunmamış problemlәri üzә çıxarmağa vә formulә etmәyә imkan verir. F. idrak üsulu kimi (o cümlәdәn dar “riyazi” mәnada F.) nisbi sәciyyә daşıyır: eyni nәzәriyyә F.-nın hәm vasitәsi, hәm dә predmeti ola bilәr. Belә ki, әnәnәvi “formal” mәntiq onda әks olunmuş insan tәfәkkürü qanunauyğunluqları mәc- musuna münasibәtdә F.-dır; özünün (aksiomatik) F.-larına münasibәtdә isә o, F. predmetinin mәzmun nәzәriyyәsi kimi çıxış edir.

    FORMALLAŞDIRMA 

    FORMALLAŞDIRMA – hәr hansı tәfәkkür nәticәlәrinin (mühakimәlәrin, sübutların, tәsnifat prosedurlarının, informasiya axtarışının) formal sistem, yaxud hesablama şәklindә tәqdim edilmәsi. Müәyyәn abstraksiyalar, ideallaşdırmalar vә süni rәmzi dillәr әsasında hәyata keçirilәn F. ilk növbәdә riyaziyyatda, hәmçinin riyazi aparatın tәtbiqinin kifayәt qәdәr yüksәk nәticәyә gәtirib çıxardığı digәr elmlәrdә istifadә olunur. F. nәzәri elmlәrin әsası kimi formal mәntiqin rolunu güclәndirir, çünki formallaşdırılmış nәzәriyyәlәrdә bu vә ya digәr arqumentlәşdirmәnin hәr hansı halda qazanılmış düzgün tәfәkkür qabiliyyәti sayәsindә mәnimsәnilmiş mәntiqi qaydalara uyğun gәlmәsinә intuitiv әminliklә artıq kifayәtlәnmәk olmaz. Yalnız sadә mәntiqi struktura vә kiçik anlayışlar ehtiyatına malik elementar nәzәriyyәlәri (mәs., mәntiqdә ifadәlәrin hesablanması vә predikatların dar hesablanması, riyaziyyatda ele- mentar hәndәsә) tam formallaşdırmaq olur. Mürәkkәb nәzәriyyәlәr prinsipcә tam formallaşdırıla bilmәz (bax Metariyaziyyat).


    F. nәzәriyyәnin mәzmununu sistemlәşdirmәyә, dәqiqlәşdirmәyә vә metodoloji cәhәtdәn aydınlaşdırmağa, onun müxtәlif müddәaları arasındakı qarşılıqlı әlaqәnin xarakterini aşkarlamağa, hәlә hәll olunmamış problemlәri üzә çıxarmağa vә formulә etmәyә imkan verir. F. idrak üsulu kimi (o cümlәdәn dar “riyazi” mәnada F.) nisbi sәciyyә daşıyır: eyni nәzәriyyә F.-nın hәm vasitәsi, hәm dә predmeti ola bilәr. Belә ki, әnәnәvi “formal” mәntiq onda әks olunmuş insan tәfәkkürü qanunauyğunluqları mәc- musuna münasibәtdә F.-dır; özünün (aksiomatik) F.-larına münasibәtdә isә o, F. predmetinin mәzmun nәzәriyyәsi kimi çıxış edir.